Verkoop van uw onderneming: “wedden op één paard?”

Verkoop van uw onderneming: “wedden op één paard?”
Corporate Finance 27 november 2019 4 min. leestijd

Uw fiches inzetten op één specifiek nummer aan de roulettetafel zorgt gegarandeerd voor adrenaline, maar of het ook het gewenste resultaat oplevert is de vraag. Het spreiden van de kansen zorgt voor een grotere kans van slagen, al betekent het ook dat aan de voorkant soms wat meer moet worden geïnvesteerd. Wanneer u besluit uw bedrijf te verkopen staat u voor een vergelijkbare keuze: alles inzetten op een transactie met de in uw ogen meest gerede koper, of meerdere partijen benaderen om zo tot de beste uitkomst te komen?

 

Met name wanneer er zich ‘spontaan’ een koper meldt die interesse heeft in uw onderneming kan de verleiding groot zijn hiermee exclusief in gesprek te gaan. Het scheelt u immers een hoop tijd en moeite en daarnaast wordt hiermee in de markt niet direct bekend dat uw bedrijf ‘te koop’ staat. Bovendien voorkomt u hiermee extra kosten; het in kaart laten brengen van potentiële kopers en het opstellen van een professionele dataset kan immers een arbeidsintensief proces zijn.

 

Toch blijkt in de praktijk dat het zogenaamde ‘wedden op één paard’ lang niet altijd tot de gewenste uitkomsten leidt. U heeft weliswaar tijd en/of geld bespaard door niet te investeren in het (laten) opstellen van een professionele dataset, maar uiteindelijk dient de informatie die hierin normaliter wordt opgenomen alsnog te worden verstrekt. Door deze informatie op aanvraag en vaak onbewerkt te verstrekken, mist u de mogelijkheid om op voorhand in te spelen op eventuele (incidentele) bijzonderheden of te benadrukken welke kansen en mogelijkheden u ziet.

 

Bovendien heeft u weinig tot geen referentiekader, aangezien u niet weet hoe er door andere partijen in de markt naar uw onderneming wordt gekeken. Wellicht ziet een andere kandidaat kansen waar de huidige partij juist met name problemen ziet. Doordat vaak al in een vroeg stadium exclusiviteit wordt bedongen heeft u later in het proces niet meer de mogelijkheid om een uitgebracht bod te toetsen. U zult dan uitsluitend op basis van het voorliggende voorstel uw besluit moeten nemen.

 

Tenslotte kan de gegadigde op enig moment toch afhaken gedurende het proces. In feite bent u dan weer terug bij af, met in veel gevallen een wat bittere nasmaak vanwege de geïnvesteerde tijd, energie en middelen. Uiteindelijk leidt dat er vaak toe dat er alsnog een uitgebreid traject dient te worden opgestart om een nieuwe koper te vinden; zonde van de tijd.

 

Kortom, als u zeker weet dat u de juiste prijs krijgt van de juiste partij tegen reële voorwaarden en condities zorg dan vooral dat u zo snel mogelijk tot een transactie komt. Als er echter enige vorm van twijfel bestaat over bijvoorbeeld de waarde van uw bedrijf, de marktconformiteit van de bieding of de mogelijkheden binnen uw markt steek dan vooral uw licht op door ook andere kandidaten te (laten) raadplegen. Uiteindelijk weet u dan in elk geval zeker dat u heeft kunnen kiezen voor de beste optie.

 

Terug