Trots: Pieter Steltenpool "Ik huil niet mee met de klant als een wolf in het bos"

WVDB​ ​mag​ ​trots​ ​zijn.​ ​Wie​ ​trots​ ​is,​ ​mag​ ​dat​ ​ook​ ​laten​ ​zien.​ ​In​ ​deze​ ​serie​ ​interviews​ ​gaan​ ​we​ ​op​ ​onderzoek​ ​uit​ ​om​ ​te​ ​ontdekken waar​ ​we​ ​trots​ ​op​ ​mogen​ ​zijn.​ ​Hieronder​ ​artikel​ ​vier,​ ​met​ ​Pieter​ ​Steltenpool.

Pieter​ ​Steltenpool​ ​(1975)​ ​adviseert​ ​nu​ ​zo’n​ ​zeventien​ ​jaar over​ ​vraagstukken​ ​die raakvlakken​ ​hebben​ ​met​ ​belastingen,​ ​financiën​ ​en​ ​strategie.​ ​Hij​ ​helpt familiebedrijven​ ​en hun​ ​eigenaren​ ​met​ ​het​ ​definiëren​ ​van hun​ ​bedrijfsdoelen​ ​en​ ​het​ ​versterken​ ​van​ ​het (familie)vermogen.​ ​De​ ​klanten​ ​waar​ ​Pieter​ ​voor​ ​werkt​ ​zijn de​ ​eigenaren​ ​van​ ​een​ ​breed​ ​scala aan​ ​bedrijven,​ ​variërend van​ ​een​ ​85+​ ​jaar​ ​groeiend​ ​familiebedrijf,​ ​private​ ​equity structuren en​ ​vastgoed​ ​SPV's. 

In​ ​november​ ​viert​ ​Pieter​ ​zijn​ ​‘​1-year​ ​anniversary’​ ​​bij​ ​Witlox​ ​Van​ ​den​ ​Boomen.​ ​Nog​ ​maar​ ​kort. Je​ ​zou​ ​denken​ ​dat​ ​dit​ ​ook​ ​zo​ ​zal​ ​blijken​ ​uit​ ​het​ ​interview.​ ​Het​ ​tegendeel​ ​is​ ​waar:​ ​Pieter​ ​voelt zich​ ​hier​ ​op​ ​zijn​ ​plek.​ ​En​ ​dat​ ​is​ ​terecht.

IMG_2084.jpg
Na​ ​17​ ​jaar​ ​bij​ ​een​ ​groot​ ​accountancy​ ​kantoor​ ​in​ ​Amsterdam​ ​te​ ​hebben​ ​gewerkt,​ ​sloeg​ ​Pieter een​ ​jaar​ ​geleden​ ​een​ ​nieuwe​ ​weg​ ​in.​ ​Met​ ​veel​ ​enthousiasme​ ​startte​ ​hij​ ​zijn​ ​avontuur​ ​bij Witlox​ ​Van​ ​den​ ​Boomen.​ ​Dit​ ​enthousiasme​ ​is​ ​tot​ ​op​ ​de​ ​dag​ ​van​ ​vandaag​ ​niet​ ​minder geworden. 

Wat​ ​is​ ​het​ ​unieke​ ​aan​ ​WVDB?
‘Het​ ​is​ ​verbazingwekkend​ ​hoe​ ​goed​ ​men​ ​hier​ ​elkaar​ ​en​ ​onze​ ​klanten​ ​kent’
Pieter​ ​is​ ​een​ ​echte​ ​familiebedrijf-adviseur:​ ​“Zo​ ​kwam​ ​ik​ ​ook​ ​in​ ​aanraking​ ​met​ ​Witlox​ ​Van​ ​den Boomen.​ ​Ik​ ​ben​ ​een​ ​‘​mensenmens​’,​ ​en​ ​wat​ ​mij​ ​aantrok​ ​in​ ​Witlox​ ​Van​ ​den​ ​Boomen​ ​is datzelfde​ ​familiegevoel.​ ​We​ ​zijn​ ​echt​ ​een​ ​familiebedrijf:​ ​niet​ ​alleen​ ​omdat​ ​we​ ​ons​ ​een​ ​familie voelen,​ ​maar​ ​we​ ​bedienen​ ​ook​ ​familiebedrijven.​ ​Onze​ ​accountants​ ​hebben​ ​niet​ ​eens​ ​een vergunning​ ​om​ ​beursgenoteerde​ ​bedrijven​ ​te​ ​helpen,​ ​dat​ ​maakt​ ​onze​ ​klantenportfolio​ ​heel typisch.​ ​Daarom​ ​zijn​ ​we​ ​ook​ ​zo​ ​goed​ ​in​ ​het​ ​bedienen​ ​van​ ​onze​ ​klanten.​ ​Niet​ ​iedereen realiseert​ ​dit​ ​dag​ ​en​ ​dagelijks,​ ​maar​ ​onze​ ​klanten​ ​gelukkig​ ​wel.​ ​Daarom​ ​vindt​ ​men​ ​het​ ​zo​ ​fijn hier​ ​te​ ​zijn.​ ​Dit​ ​is​ ​niet​ ​zozeer​ ​iets​ ​waar​ ​ik​ ​trots​ ​op​ ​ben,​ ​maar​ ​wel​ ​iets​ ​waar​ ​ik​ ​heel​ ​veel waarde​ ​aan​ ​hecht.

Ik​ ​heb​ ​heel​ ​veel​ ​gesprekken​ ​gehad​ ​voordat​ ​ik​ ​hier​ ​kwam,​ ​en​ ​het​ ​is​ ​verbazingwekkend​ ​hoe goed​ ​men​ ​hier​ ​elkaar​ ​kent.​ ​Mij​ ​is,​ ​bij​ ​wijze​ ​van,​ ​op​ ​de​ ​millimeter​ ​nauwkeurig​ ​omschreven​ ​hoe iedereen​ ​zou​ reageren​ ​op​ ​mijn​ ​komst,​ ​en​ ​hoe​ ​de​ ​sfeer​ ​hier​ ​zou​ ​zijn.

‘Goede​ ​balans​ ​tussen​ ​jong​ ​en​ ​oud’
Wat​ ​ook​ ​mooi​ ​is​ ​hier,​ ​is​ ​dat​ ​er​ ​een​ ​goede​ ​balans​ ​is​ ​tussen​ ​het​ ​aantrekken​ ​van​ ​jonge​ ​mensen en​ ​die​ ​aan​ ​ons​ ​te​ ​binden,​ ​in​ ​combinatie​ ​met​ ​de​ ​‘oude​ ​rotten​ ​in​ ​het​ ​vak’.​ ​Iedereen​ ​werkt​ ​met iedereen​ ​en​ ​bedienen​ ​zo​ ​onze​ ​klanten​ ​vanuit​ ​meerdere​ ​disciplines.

IMG_2051.jpg
Wat​ ​kenmerkt​ ​jullie​ ​discipline?
‘Ik​ ​huil​ ​niet​ ​mee​ ​met​ ​de​ ​klant​ ​als​ ​een​ ​wolf​ ​in​ ​het​ ​bos’
De​ ​wet​ ​is​ ​inhoudelijk,​ ​maar​ ​onze​ ​discipline​ ​vergt​ ​ook​ ​tactiek.​ ​Je​ ​moet​ ​tactisch​ ​omgaan​ ​met de​ ​wet,​ ​maar​ ​ook​ ​met​ ​je​ ​klant.​ ​En​ ​dat​ ​heeft​ ​met​ ​persoonlijkheid​ ​te​ ​maken.​ ​Ik​ ​huil​ ​niet​ ​mee met​ ​m’n​ ​klanten​ ​als​ ​een​ ​wolf​ ​in​ ​een​ ​bos.​ ​Een​ ​adviseur​ ​moet​ ​ook​ ​gewoon​ ​eerlijk​ ​en​ ​oprecht zijn.​ ​We​ ​gaan​ ​altijd​ ​tot​ ​het​ ​gaatje​ ​om​ ​het​ ​onderste​ ​uit​ ​de​ ​kan​ ​te​ ​halen​ ​voor​ ​onze​ ​klanten.  

Waar​ ​ben​ ​je​ ​trots​ ​op?
‘Symbiose​ ​tussen​ ​mentaliteit​ ​en​ ​kwaliteit’
Wat​ ​hier​ ​echt​ ​goed​ ​gaat,​ ​en​ ​wat​ ​mij​ ​opvalt,​ ​is​ ​dat​ ​hier​ ​echt​ ​een​ ​goede​ ​output​ ​naar​ ​de​ ​klant gaat.​ ​Als​ ​iedereen​ ​het​ ​gevoel​ ​heeft​ ​dat​ ​ze​ ​door​ ​de​ ​klant​ ​worden​ ​gewaardeerd,​ ​dan​ ​gaan​ ​ze harder​ ​lopen​ ​en​ ​die​ ​extra​ ​stappen​ ​maken.​ ​Er​ ​is​ ​dan​ ​een​ ​symbiose​ ​tussen​ ​mentaliteit​ ​en kwaliteit.​ ​Tegelijkertijd​ ​is​ ​dat​ ​ook​ ​iets​ ​waar​ ​ik​ ​voor​ ​waak,​ ​want​ ​trots​ ​is​ ​ook​ ​een​ ​valkuil.​ ​Ziet men​ ​niet​ ​zo​ ​snel​ ​een​ ​oplossing,​ ​is​ ​er​ ​ook​ ​geen​ ​vertrouwen​ ​en​ ​valt​ ​het​ ​lef​ ​ook​ ​weg.​ ​Dat moeten​ ​we​ ​niet​ ​willen.

Dat​ ​neemt​ ​niet​ ​weg​ ​dat​ ​we​ ​wel​ ​degelijk​ ​trots​ ​mogen​ ​zijn.​ ​Ik​ ​stuurde​ ​onlangs​ ​een​ ​mailtje​ ​naar een​ ​aantal​ ​mensen​ ​waarbij​ ​het​ ​bij​ ​een​ ​klant​ ​erg​ ​goed​ ​gaat.​ ​In​ ​die​ ​mail​ ​vertelde​ ​ik​ ​dat​ ​ik​ ​trots ben,​ ​een​ ​soort​ ​van​ ​‘goed​ ​gedaan’​ ​opmerking.​ ​Ik​ ​heb​ ​daar​ ​ook​ ​behoefte​ ​aan,​ ​om​ ​dit​ ​te​ ​uiten naar​ ​ons​ ​team.

IMG_2048.jpg

Waar​ ​ben​ ​je​ ​kritisch​ ​op?
‘Wanneer​ ​er​ ​een​ ​grote​ ​ingewikkelde​ ​uitdaging​ ​is​ ​heb​ ​je​ ​mensen​ ​nodig​ ​die​ ​met​ ​de​ ​hand op​ ​tafel​ ​slaan.’ 
Dat​ ​stilvallen​ ​waar​ ​ik​ ​eerder​ ​over​ ​sprak.​ ​In​ ​je​ ​schulp​ ​kruipen.​ ​Wanneer​ ​er​ ​een​ ​grote ingewikkelde​ ​uitdaging​ ​is​ ​heb​ ​je​ ​mensen​ ​nodig​ ​die​ ​met​ ​de​ ​hand​ ​op​ ​tafel​ ​slaan.​ ​Je​ ​moet​ ​dan jezelf​ ​niet​ ​in​ ​de​ ​weg​ staan,​ ​en​ ​het​ ​lef​ ​hebben​ ​om​ ​twijfels​ ​weg​ ​te​ ​halen.

Daarnaast​ ​zie​ ​ik​ ​dat​ ​we​ ​zo​ ​veel​ ​bezig​ ​zijn​ ​met​ ​de​ ​klanten,​ ​maar​ ​dat​ ​we​ ​ze​ ​soms​ ​ook​ ​gewoon even​ ​vergeten​ ​op​ ​te​ ​bellen.​ ​Er​ ​vindt​ ​dagelijks​ ​overleg​ ​plaats​ ​over​ ​klanten,​ ​die​ ​op​ ​hun​ ​beurt hierdoor​ ​helemaal​ ​ontzorgt​ ​worden.​ ​Dat​ ​wordt​ ​natuurlijk​ ​ontzettend​ ​op​ ​prijs​ ​gesteld,​ ​maar​ ​ik vind​ ​het​ ​ook​ ​belangrijk​ ​om​ ​de​ ​klant​ ​te​ ​betrekken​ ​in​ ​het​ ​proces. 

Uitdagingen​ ​in​ ​de​ ​toekomst?
‘We​ ​kunnen​ ​de​ ​jongen​ ​van​ ​morgen​ ​zijn,​ ​en​ ​hierdoor​ ​ook​ ​best​ ​practice.’
Als​ ​wij​ ​de​ ​slag​ ​kunnen​ ​maken​ ​tussen​ ​technologische​ ​ontwikkelingen​ ​en​ ​snel​ ​opvolgende ontwikkelingen​ ​met​ ​betrekking​ ​tot​ ​regelgeving​ ​en​ ​wetgeving,​ ​dan​ ​zijn​ ​we​ ​de​ ​jongen​ ​van morgen​ ​en​ ​kunnen​ ​we​ ​ook​ ​best​ ​practice​ ​zijn.​ ​Dat​ ​willen​ ​we​ ​natuurlijk​ ​wel. Met​ ​de​ ​manier​ ​waarop​ ​we​ ​georganiseerd​ ​zijn​ ​kan​ ​dat​ ​heel​ ​goed.​ ​We​ ​zijn​ ​groot,​ ​met​ ​zo’n​ ​320 man​ ​in​ ​dienst,​ ​maar​ ​we​ ​zijn​ ​klein​ ​georganiseerd.​ ​De​ ​lijntjes​ ​zijn​ ​kort,​ ​het​ ​is​ ​hier​ ​veel​ ​losser​ ​in hiërarchie,​ ​en​ ​we​ ​zijn​ ​breed​ ​inzetbaar​ ​met​ ​onze​ ​kennis.

Voor​ ​mij​ ​persoonlijk​ ​zie​ ​ik​ ​mezelf​ ​hier​ ​nog​ ​wel​ ​langer​ ​blijven.​ ​Ik​ ​zou​ ​dan​ ​ook​ ​graag​ ​mijn familie​ ​hierheen​ ​willen​ ​halen​ ​als​ ​dat​ ​lukt.​ ​Op​ ​dit​ ​moment​ ​reis​ ​ik​ ​nog​ ​elke​ ​dag​ ​op​ ​en​ ​neer tussen​ ​Amsterdam​ ​en​ ​Waalre. 

6 oktober 2017
Terug
mijn.wvdb.nl