Focus

Focus
Accountancy 27 maart 2019 2 min. leestijd

De dagelijkse gang van zaken houdt u in de waan van de dag. U, als ondernemer, houdt daarbij uw ogen open voor nieuwe kansen en grijpt deze graag aan.

 

Anderhalf jaar geleden hebben we één van onze cliënten verrast door naast de jaarrekening ook de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van de onderneming in kaart te brengen. Met deze analyse hebben we samen met cliënt stilgestaan bij de mogelijke toekomstscenario’s voor de onderneming. Groeien, diversifiëren, specialiseren of verkopen waren potentiële doelstellingen. De onderneming bestaat uit meerdere werkmaatschappijen, ieder gericht op een ander segment in de branche. Tijdens deze bespreking bleek dat cliënt onlangs een concreet bod had gekregen voor één van de werkmaatschappijen.

 

De ondernemers zijn hierdoor aan het denken gezet, wat is de doelstelling van hun onderneming? In de branche waarin de cliënt operationeel is, is sprake van ketenvorming. Dit kan zowel een risico zijn of een kans. Voor deze ondernemers was het een kans om een deel van hun vermogen veilig te stellen en kapitaal vrij te spelen voor een nieuwe investering.

 

De werkmaatschappij werd al snel verkocht. In dit proces hebben we onze cliënt op diverse vlakken kunnen helpen; juridische bijstand in de op te maken overeenkomsten, fiscaal advies bij de structuurwijziging en accountancy gerelateerde werkzaamheden, zoals begeleiding bij de due dilligence, het opmaken van de balansen op het moment van verkoop, inzichtelijk maken van de diverse geldstromen naar aanleiding van de verkoop en het calculeren van de geldstromen in de nieuwe structuur. Door de verkoop van deze betreffende werkmaatschappij werd ook direct een keuze gemaakt in strategie voor hun onderneming, namelijk specialisatie in één van de segmenten in de branche.

 

Een jaar later, staan ze weer voor een keuze. Bij deze keuze zijn we wederom gevraagd mee te denken in de voor- en nadelen van mogelijke strategische keuzes.

 

Focus is in het bovenstaande verhaal het kernwoord. Door als ondernemer te weten wat uw uiteindelijke doel is, kan u voorsorteren en weloverwogen beslissingen nemen om de strategie toe te passen die u bij uw uiteindelijke doel kan brengen.

Terug