Due diligence: maak van de nood een deugd

Corporate Finance 27 maart 2018

Wellicht komt het door de lastige naam, maar een due diligence (vaak afgekort tot “DD”) wordt over het algemeen niet beschouwd als een aantrekkelijk proces; veel kopers zien het als een noodzakelijk kwaad in een overnametraject en besteden er bij voorkeur zo min mogelijk tijd, energie en (vooral) geld aan.

Zonde. Mits op de juiste wijze ingestoken, kan een DD juist ontzettend waardevol zijn voor de koper. Tot aan het tekenen van de Letter of Intent is het namelijk de verkoper die bepaalt wat de koper te zien krijgt en op welke informatie hij of zij zich kan baseren. Pas bij de start van het DD wordt de koper in de gelegenheid gesteld om daadwerkelijk een kijkje in de keuken te komen nemen.

Een goed DD gaat veel verder dan een jacht op de spreekwoordelijke lijken in de kast. Het is een kans om te onderzoeken wat de financiële, fiscale, juridische en commerciële positie van de onderneming is. Is alles administratief op orde? Wat zijn eventuele risico’s en hoe groot is hun potentiële financiële impact? Kloppen de aannames waar u uw bod op heeft gebaseerd wel?

Waarom niet van de nood een deugd maken en er zelf uw stempel op drukken? Het is mogelijk om te voldoen aan uw juridische onderzoeksplicht en de eisen van uw financier, terwijl u tegelijkertijd uw eigen belangen behartigt. Het bepalen van de scope van het onderzoek is immers aan u; al datgene dat u onderzocht wil hebben kunt u opnemen als onderdeel van het DD, om zo zeker te weten dat alles inderdaad zo is als u heeft aangenomen.

Laat uw adviseur de inhoud van een DD niet alleen bepalen, maar stel samen vast wat voor u echt relevant is. Dat komt niet alleen de kwaliteit ten goede, maar het maakt het gehele proces ook een stuk leuker; beloofd.

Mochten u hier vragen over hebben, dan kunt u contact opnemen met Nicole Steins.

Terug