Dat kan ik zelf wel....of toch niet?

HR Advies 26 september 2018 2 min. leestijd

“Kun je even vijf minuten aansluiten bij mijn adviesgesprek?” Van de accountant begrijp ik dat een klant wat vragen heeft rondom salaris- en HR advies. Misschien dat wij (de salarisadviseur en ik) even kunnen vertellen hoe en wat. Natuurlijk kunnen wij ons verhaal doen; geen probleem! Want uit ervaring weten wij dat, als we eenmaal het gesprek aangaan met de klant, de relevante HR-vraagstukken altijd op tafel komen.

 

Bij veel van onze klanten in het MKB zie je dat HR er vaak even bij wordt gedaan; bijvoorbeeld door een administratief medewerker, de management assistent of de dga zelf. Het voelt als een noodzakelijk kwaad, brengt vaak meer frustratie dan plezier en de toegevoegde waarde is onvoldoende zichtbaar. Om nog maar over de kosten en tijdsbesteding te zwijgen; HR moet het liefste zo goedkoop mogelijk zijn.

 

Zo ook bij deze klant. We openen het gesprek met een korte uitleg van onze HR-werkzaamheden; door concrete voorbeelden geven we de klanten een beeld van het HR-vakgebied. De veel gehoorde reactie van onze klant luidt: “Ik denk dat we eigenlijk alles wel op orde hebben. HR, dat kunnen we toch zelf wel. Maar, de regelgeving verandert alleen zo snel en ik wil wel dat het goed geregeld is. Af en toe een keertje sparren moet genoeg zijn, toch?”.

 

Een korte inventarisatie van de belangrijkste HR onderwerpen met deze klant leidt tot het onderwerp verzuim. Hierop wordt de klant toch enigszins nerveus: “Nee, ik weet niet hoe om te gaan met het langdurig verzuim van deze medewerker? Welke plichten heb ik dan? Maar dekt mijn verzekering de kosten dan niet? En wat gebeurt er als het contract van deze medewerker niet wordt verlengd en hij gaat ziek uit dienst?” Stap voor stap nemen we de klant mee in de Wet Verbetering Poortwachter, het UWV, de risico’s, de rechten en met name haar plichten. Driftig maakt ze aantekeningen en zucht regelmatig: “dit wist ik helemaal niet…” en “hoe had ik dit kunnen weten, waarom vertelt een arbodienst me dit niet?”. 

 

We praten nog even door over de Nederlandse wetgeving en de plichten die werkgevers hebben wanneer hun personeel ziek is. Het brengt lasten met zich mee die soms zwaar te dragen zijn voor de kleinere bedrijven. Des te belangrijker om zaken goed op orde te hebben en aan ons de taak de klant hierin te ondersteunen waar mogelijk.

 

Ik sluit het gesprek af met een samenvatting van de gemaakte afspraken en vraag haar of ik nog iets voor haar kan betekenen, waarop ze me vraagt:

“Zullen we volgende keer de personeelsdossiers samen doornemen? Ik kan het wel zelf, maar…” 

Terug