Bescherming persoonsgegevens: Connected Cars en de AVG

Bescherming persoonsgegevens: Connected Cars en de AVG
IT Advies 9 april 2019 2 min. leestijd

Moderne auto’s verzamelen systematisch informatie over de meest uiteenlopende zaken, van de stand van de stoel tot de status van de motor, van route tot rijstijl. Door het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technieken worden auto’s steeds slimmer. Dit komt ten goede aan de veiligheid en het comfort, maar ook aan de kennis van autofabrikanten en andere partijen. Hoe past dit binnen het huidige privacylandschap in Nederland? Kunnen we autofabrikanten zomaar vertrouwen?

Hoewel privacy sinds de introductie van de AVG een hot topic is, lijkt het erop dat fabrikanten van ‘slimme’ auto’s zich daar vooralsnog weinig van aantrekken. Maar liefst 80% van de bestuurders met een dergelijke auto vindt dat de dealer ze slecht informeert over de data die wordt verzameld. Tweederde zegt geen idee te hebben waar de data voor wordt gebruikt. Het antwoord van fabrikanten verschaft weinig inzicht: er wordt informatie verzameld voor de meest uiteenlopende doeleinden, waarbij zelfs route en rijstijl genoemd worden. Ook wordt de data mogelijk gedeeld met derden, waarbij nauwelijks wordt omschreven welke partijen dat zijn. De privacy statements waarin de bestuurder hierover geïnformeerd moet worden blijken ook niet in alle gevallen kloppend en up-to-date. Zo wordt in een enkel geval zelfs nog verwezen naar verouderde wetgeving. Ook de beveiliging van de ‘slimme’ auto’s laat in de praktijk te wensen over. Zo zijn er gevallen bekend waarin ze relatief eenvoudig te hacken blijken te zijn.


De Autoriteit Persoonsgegevens noemt de bescherming van autodata een speerpunt voor 2019 en de ANWB pleit onder andere voor betere informatieverschaffing aan autobezitters. Een extra teken van urgentie van dit onderwerp is dat de Europese Commissie vanaf het jaar 2022 sensoren, camera’s en dataopslag verlangt in alle nieuwe auto’s. Binnenkort publiceren de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en van Economische Zaken en Klimaat een onderzoek, waaruit moet blijken of fabrikanten teveel macht hebben. Tot die tijd lijkt de autobezitter helaas aan zijn lot overgelaten.


Wilt u meer weten over de AVG? Meldt u nu aan voor het seminar “AVG, een jaar later” dat op 16 mei zal plaatsvinden of neem contact op met Toine Welsink.

Terug